algemeen

Wat is de Muziek Herfstweek?
De Muziek Herfstweek is een muzikale ontmoetingsplaats om nader kennis te maken met de muziekstijl binnen het genre volks/wereldmuziek die jij wilt verkennen of waarin je verdieping zoekt. Het is een week voor zowel beginnende als gevorderde zangers/muzikanten die iets nieuws willen leren van een professional. Maar ook dé plek om veel samen te spelen en in ongedwongen sfeer elkaar muzikaal te ontmoeten in repetities, sessies, presentaties en het open podium. Ook kan tijdens de repetitie, waarvan jij vooraf het genre hebt gekozen, kennis genomen worden van wat andere deelnemers te bieden hebben. Voor elk wat wils dus.

Door deelname aan de repetities wordt de muzikale horizon van de eigen muzikale grenzen (zang, instrumenten, theorie, vaardigheden) verruimd. De deelnemers krijgen onder deskundige leiding een menu van liederen en melodieën voorgeschoteld waar naar gelang ervaring en inzet uit geput kan worden.

Er is bewust gekozen voor een hele week muziek maken. Je kunt je dan helemaal losmaken van de dagelijkse beslommeringen van thuis en/of werk. Een week lang hoef je je niet druk te maken over het huishouden of je werk, er wordt voor je gezorgd en er wordt vooral muziek gemaakt. Door de opbouw van het programma is er bovendien genoeg mogelijkheid als je, naast het muziek maken, even ruimte voor jezelf wilt nemen, een wandeling wilt maken, of een stad wilt bezoeken.

Ontstaan
De Muziek Herfstweek is niet nieuw, integendeel: het bestaat al sinds 1982,  36 jaar dus inmiddels, waarbij het beoefenen van volksmuziek al die jaren centraal heeft gestaan. Deze muziekweek heeft steeds plaatsgevonden gedurende een vakantieweek in de herfst met voldoende ruimte om muziek te maken, te genieten van wat docenten en andere deelnemers te bieden hebben in sessies en presentaties, te ontspannen, repetities voor te bereiden en uit te rusten. Tot 2014 werd de herfstweek georganiseerd door de Stichting Volksmuziek Nederland, maar in 2015 heeft de SVN aangegeven de organisatie niet langer te willen dragen. Dit heeft geleid tot de vorming van een initiatiefgroep bestaande uit Ad Boonman, Janette van der Aa en Franc Janssen, die vervolgens en in goed overleg met de SVN, het besluit heeft genomen om de herfstweek onder de naam “Muziek Herfstweek” een doorstart te geven. Onze doelstelling: het beoefenen, bevorderen, inspireren en enthousiasmeren van wereld- en volksmuziek voor mensen die zich daarin gedurende een week willen verbeteren en/of liefhebber zijn en al datgene wat er toe bijdraagt dat de Muziek Herfstweek levensvatbaar blijft. Kortom: wij willen het fenomeen Muziek Herfstweek voor iedereen nu en in de toekomst behouden en uiteraard hebben we jou daarbij nodig! Want bij onvoldoende deelnemers kan de Muziek Herfstweek niet doorgaan!

Vanaf oktober 2017 is de Muziek Herfstweek officieel de Stichting Muziek Herfstweek geworden!

Over ons:

Drijvende krachten achter deze Muziek Herfstweek zijn Ad Boonman, Franc Janssen en Janette Van Der Aa. We stellen ons hierbij graag aan u voor.

Ad Boonman:
Toen ik tiener was, was er maar één radiozender. Maar je hoorde alle kanten van de muziek; populaire muziek zoals Arbeidsvitaminen, klassiek, jazz, religieuze muziek. Èn, vreemd genoeg, je hoorde veel meer wat we nu wereldmuziek noemen. Natuurlijk meer West Europees zoals Frans, Italiaans en Spaans dan nu. Maar ook af en toe een Ierse dansband die al wat exotischer klonk. Wekelijkse programma’s met zigeunermuziek, tango (Malando), Latijns Amerikaans met groepen als Los Paraguayos en Los Machucambos. Surinaams. Calypso. Muziek die nu Tex Mex wordt genoemd, Hill Billy, voorloper van de hedendaagse Country. Zuid Afrikaans, Israëlisch. Een wonder wat er aan muziek op één zender kon.

Er was zelfs een wekelijks etno-musicologisch programma door een vrouw wier naam ik vergeten ben. Ze voerde je mee over de hele wereld met veel achtergrondinformatie. Wat me bijvoorbeeld nog bij gebleven is is haar uitspraak dat bij Balkanmuziek de stemming van de tekst en de melodie geen verband hoeven te hebben
ad-mandoline
Een lied met een zeer trage, voor ons heel trieste melodie kan de opperste blijdschap uitdrukken.

De rijkdom aan muziek uit m’n jeugd werd overspoeld door rock en pop. Sleepte mij ook mee, maar ik was ook weer erg gecharmeerd door de opkomst van de folk. En ik was verrukt door de muziek van de Ierse bands zoals Planxty, Bothy Band en Clannad. Vernieuwing en daardoor in stand houden. De Engelse revival met folkrock bands als Fairport Convention. De Vlaamse revival – Rum, Kliekse, Wannes van de Velde. Gevolgd door de Nederlandse met bands als Fungus, Wolverlei.

Toen ik – veel te laat – zelf muziek ging maken en workshops ging volgen ging de muzikale wereld helemaal voor me open. Muziek van Armenië tot Brazilië en van Italië tot Zweden. De rijkdom aan melodieën, toonladders, maatsoorten, ritmes; zo veelzijdig en boeiend.

Mijn eerste workshop weekend in de Glind. Een verrukking. Door de muziek èn door het samenzijn met andere muzikanten. De hartelijke en open belangstellende sfeer van muzikanten onder elkaar was echt balsem voor mijn ziel. Het greep me zozeer dat ik in 2003 het “Balkanweekend” Venster op het Oosten ben gaan organiseren. Rond die tijd ook voor de eerste keer naar de Herfstweek. Toen was ik helemaal verkocht. Wat er ook gebeurt, ik ga elk jaar naar de Herfstweek. Toen de toenmalige coördinatoren na de Herfstweek 2010 stopten ben ik zelf gaan organiseren omdat ik vond dat de Herfstweek moest doorgaan.

Het moge duidelijk zijn dat ik vind – nu de SVN er mee gestopt is – dat de Herfstweek gewoon altijd moet doorgaan. Nu onder de naam Muziek Herfstweek, maar met dezelfde inhoud, kwaliteit, vrolijkheid en de gezelligheid en inspiratie van een week lang met muzikanten optrekken.

Franc Janssen:
Als kind kwam de pianoleraar bij ons thuis om les te geven. Eerst mijn zus (speelt heel goed), toen mijn oudste broer (speelt aardig) en toen mijn andere broer (de docent viel in slaap). Aan mij is hij dus niet meer toegekomen!! Mijn eerste gitaaraccoorden heb ik geleerd van mijn oudste broer Ton. Alras speelde ik mee met Armand (Ben ik te min), Dylan en Donovan en kwam in een folkbandje terecht dat vooral skiffle speelde, met wasbord en eensnarige bas (Worried man blues). Ik ging eigen nummers maken en speelde op mijn 15e in Amathist een duo. Tijdens mijn studententijd in Nijmegen zat ik 5 jaar in het Vlooientejater en maakte met de Vlooienband een eerste LP (langspeelplaat). Ik speelde toen vooral basgitaar.10390971_730469723708032_37187542961311221_n[2]

Gegrepen door de muziek ben ik afgestudeerd op een scriptie over Nijmeegse liedjes en heb meegewerkt aan twee boeken “’t Hert is der Uut” en “Huus toe Lilikkerd”. Mark Söhngen (trekzakdocent) maakt er nog veel gebruik van. Begin jaren ’90 ben ik begonnen met het zingen van boventonen en heb met het boventoontrio in 1998 de Cd Kentering gemaakt.

In 2001 ben ik gegrepen door de Keltische muziek en speelde ik in Namaste (duo). In 2002 leerde ik via gitarist en zanger Philip Masure in een van de vele Ierse weekenden in de Glind de grondbeginselen van het spelen in Ierse stemming (Dadgad). Sinds 2004 speel ik in Clachan, mijn huidige band www.clachan.nl waar ik naast gitaar ook bouzouki speel en zing en ook regelmatig mee optreedt. Momenteel ben ik druk met de opnames van onze 2e CD (die is inmiddels uit/red.).

Sinds 2006 ben ik naar op één na alle herfstweken geweest. Me inzetten in de initiatiefgroep voor een herfstweek die bijna ter ziele was, is dan ook een vanzelfsprekend vervolg op al die herfstweken met mooie muziek, goede docenten, leuke collega muzikanten, wekdiensten en sessies tot diep in en soms zelfs doorgehaalde nachten. En als je dan ook nog voor de derde keer alweer een bijdrage mag leveren met het geven van een ligconcert op het topdek van de Glind met gitaar, tanpoura , klankschalen en boventonen, dan geeft dat extra munitie aan mijn inzet voor de Muziek Herfstweek wat ik ervaar als mijn jaarlijkse topevenement waar ik elk jaar weer naartoe leef.

Janette Van Der Aa: 
Met de paplepel werd de folkmuziek mij ingegoten: als klein kind zong ik al folksongs samen met mijn vader, die tevens de begeleiding op gitaar voor zijn rekening nam. Zowel Bob Dylan en Joan Baez als meer traditionele Ierse en Engelse folk. Engels sprak ik nog niet, maar dat loste mijn vader eenvoudig op door de klank fonetisch voor me op te schrijven.

Muziek is altijd belangrijk geweest in ons gezin en met name in de band met mijn vader. Ik ben blijven zingen: aanvankelijk in verschillende koren, later in een kwartet en inmiddels sinds een aantal jaar samen met Alex Broekaart(zang/gitaar) en later ook Johan Akkermans (gitaar/mandoline) en Ad Zandbergen (basgitaar) in Biloute!. En met Biloute! valt het allemaal weer op zijn plaats. We vermaken ons publiek met bekende en minder bekende en met oude en nieuwere folksongs, meest Engelstalig.

Janette voor websiteEn al jaren had ik me voorgenomen om mezelf eens een week muziek maken te gunnen hetgeen ik in 2014 dan ook heb gedaan. Geweldig om te zien hoe mensen communiceren en verbinden met muziek! Inspirerend, enthousiasmerend.. Het was een spannend avontuur en werd een geweldige belevenis! Ik heb naar aanleiding van die week zelf een ukelele aangeschaft, onder de indruk als ik was (ben) van dit prachtige instrument. Want dat geeft de herfstweek ook… de mogelijkheid om kennis te maken met anders dan jij met je eigen muziek gewend bent: andere instrumenten, andere muziek, samenspel met anderen.

Toen ik begreep dat ‘mijn’ herfstweek tevens de laatste zou zijn die door de SVN georganiseerd werd, was het in mijn ogen niet meer dan logisch dat er een doorstart moest komen. Vandaar ook mijn deelname aan dit initiatief. Wat mij betreft maken we er een prachtige Muziek Herfstweek van, nu en in de komende jaren!