DE KUNST VAN TARAF!

muziek met monique

Let op:
De groep van Monique is vrijwel vol. Er is nog plaats voor 1 of 2 akkoordinstrumenten zoals gitaar, accordeon, harp of keyboard. Een contrabas is welkom. Tevens plaats voor percussie, eventueel gecombineerd met zang. Een zangeres of zanger moet tevens een instrument (op laag niveau) bespelen. Alleen zang vraagt teveel wachten. Blazers zijn er voldoende. Een enkele viool of cello zou kunnen als voldaan is aan de wens voor akkoordinstrumenten.

Sinds meer dan 20 jaar zien we wereldmuziek en balkanmuziek vast geprogrammeerd bij feesten en festivals en op podia en clubs, wereldwijd. Een belangrijk aandeel aan deze “nieuwe stroming” in de balkanmuziek (eigenlijk een revival & erkenning) wordt geleverd door de Oosteuropese (zigeuner) musici en hun TARAFS (bands). Hun bands fascineren velen en inspireert de tegenwoordige muzikant -ongeacht leeftijd en afkomst- van cover tot compositie! Wat is hun geheim? Waarom klinken deze arrangementen zo energiek en aanstekelijk dat zelfs West-europese musici elementen van deze meeslepende muziektraditie integreren en in talloze actuele producties de ziel, de melodie, de harmonie en de groove van de BalkanGypsy muziek weerklinkt? Het doel van mijn workshop blijft “verdiepen van onze muzikale vaardigheden en samenspel” . Het repertoire is traditionele feestmuziek uit OostEuropa. We doen dat aan de hand van deze Gypsy Taraf stijl (en andere wereldmuziek) en bekijken zowel oude als nieuwe arrangementen op zoek naar slimme tips & trucs. Hierbij is er speciale aandacht voor hoe muziek en arrangement werken binnen kleinere en grotere ensembles. Elke bezetting brengt nieuwe muzikale uitdagingen met zich mee: de kunst van Taraf!

Om te beginnen neem ik een aantal swingende gypsy en klezmer stukken mee uit midden Europa (Roemenie, Hongarije), die vol zitten met muzikale kneepjes en interessant zijn voor de harmonie van het samen grooven. Naar wens kunnen we dit aanvullen met ander Europees gypsy materiaal (Macedonie, Griekenland, Turkije). Ook Westeuropese gypsy (swing) stukken kunnen we ter hand nemen en wellicht is er een “ lievelingsstuk “ wat je graag eens wilt samenspelen. Laat mij dat dan bijtijds weten, zodat er partijen van komen. We kunnen ons verdiepen in stijl, versiering, begeleiding, ritmiek, grooves, improvisatie….. We inspireren elkaar om uit onze comfortzone te stappen en tot eigen interpretaties te komen.. …. We ontdekken hoe we bepaalde muziekelementen en stijlkenmerken direct kunnen aanwenden als taal (je kunt immers niet “even” iets zeggen als je aan het spelen bent) en voor persoonlijke uitdrukking in de muziek. Afhankelijk van het arrangement dat we maken, wordt de muziek dansbaar of juist meer luisterbaar….

Alle deelnemers met veel of weinig wereldmuziek ervaring zijn welkom. Directe samenspelervaring hoef je niet perse te hebben, daar gaan we juist aan werken. Speel je al regelmatig met een of meer mensen samen, dan ben je als groepje ook zeer welkom en kunnen we af en toe groepscoaching en individuele vaardigheid integreren binnen de workshop.

Geschikt voor alle instrumentalisten die chromatisch kunnen spelen inclusief enkele zangers die solistisch willen zingen (en liefst ook een ander instrument basaal bespelen of daarvoor open staan) In een ontspannen sfeer van “Learning by doing”, wordt er gespeeld op gehoor, van bladmuziek, en/of met accoordschemas. Je hoeft niet virtuoos te spelen maar wel graag redelijk thuis zijn op je instrument! In principe vinden we voor iedereen een passend aandeel bij zijn of haar niveau. Plezier en haalbaarheid staan voorop!

Van te voren ontvangen de deelnemers luistervoorbeelden en van diverse stukken ook de bladmuziek.

Contact via email:mltonica@gmail.com

Hier is vast een voorproefje van de sfeer:

De Zwitserse band SEBASS laat zich geheel inspireren door bovengenoemde Gypsy Balkanstijl en mixt naar hartelust andere muzikale elementen en taal in hun arrangementen en composities.

Sebass – “Dag & Nacht”

SEBASS – “ Shukari Rada “

Taraf van de broers Advahov – “Hora Moldoveneasca “

(deze gaan we instuderen)

Muzikale Historie!

Ton Maas – 12 februari 2005

DE VOLKSKRANT
Taraf de Haïdouks vloert de zaal
Met het verschijnen van de eerste cd van Taraf de Haïdouks in 1991 stak een frisse wind op in het destijds stoffige wereldje van de zigeunermuziek….
De belangrijkste wijziging in de bezetting van het orkest kwam door het overlijden van de bijna 80-jarige Neculae Neacsu in 2002. Daarmee leek Taraf een van zijn vaste showstoppers te hebben verloren: de act waarbij Neacsu het publiek wist te verbijsteren met de bizarre geluidseffecten die hij middels een wollen draadje aan een snaar uit zijn viool toverde.
Eergisteren bewees Taraf de Haïdouks in het Utrechtse Vredenburg dat de band ook zonder hem nog steeds elke zaal kan vloeren. Met hun razendsnelle, vederlichte swing en spatzuivere samenspel geven ze al hun concurrenten moeiteloos het nakijken.
Ook een zigeunerdorpsorkest kent zijn rangen en standen, zo bleek overduidelijk. Het voetvolk, de ritmesectie bestaande uit cymbaal en contrabas plus de accordeonisten, vervult een dienende rol ten behoeve van de bejaarde zangers en de drie vioolspelende prinsen, van wie er een – pretty boy Anghel Gheorghe – met veel bravoure de koningsrol mag vervullen. De vele changementen bieden vooral de sterren van de groep een korte rustpauze, terwijl de zwetende ritmesectie moet afzien.
Taraf de Haïdouks demonstreert met verve dat de keuze voor ‘sophistication’ niet de enige weg naar roem hoeft te zijn. Bovendien slagen ze erin het museale stigma van ‘authenticiteit’ te omzeilen met hun ontstuitbare spelplezier, waar geen publiek ter wereld ongevoelig voor blijkt. Alleen de voorgekookte toegift – een slim gearrangeerd ensemblestuk waarin voor elk groepslid een persoonlijk schittermoment is gepland – verried dat het gevaar van vervlakking altijd op de loer ligt.